Faillissement Groupcard: krijg je je geld nog terug?

Streek

AMSTELLAND-MEERLANDEN – In verschillende gemeenten in de regio heeft het faillissement van Groupcard vorige week geleid tot het abrupt stopzetten van lokale cadeau- en stadspassen. De in Aalsmeer gevestigde organisatie verzorgde deze passen voor ruim honderd gemeenten in Nederland, waaronder Amstelveen, Haarlemmermeer en Aalsmeer zelf. Op de website claimsagent.nl, waar gedupeerden hun vordering kunnen indienen, is het faillissement van Groupcard inmiddels het meest bekeken dossier. 

In Amstelveen betekent het faillissement dat de cadeaukaarten van Amstelveens Cadeau direct zijn gestopt. Ook in Hoofddorp is de Hoofddorp Winkelstad Giftcard per direct beëindigd. In Aalsmeer zelf ging het om de Westeinderpas. Winkeliers en horecaondernemers kunnen de kaarten niet meer accepteren. Via een externe website van de curator kunnen kaarthouders zich melden als schuldeiser en dat wordt, gezien Groupcard bovenaan staat op de website, massaal gedaan.

Vordering indienen zonder zekerheid

Het indienen van het tegoed is nog een kleine klus. Na het klikken op ‘vordering indienen’ moet een account worden aangemaakt op een emailadres om bij het dossier te kunnen. Deze stappen spreken voor zich. Als dit eenmaal is gedaan, volgt de inhoudelijke informatie. Men moet zelf weten hoeveel er nog op de kaart stond en dit invoeren. Later kan als ‘bewijsstuk’ een foto van de kaart met de code worden toegevoegd. Verdere vragen gaan over de aard van de vordering. Na het invullen van alles kan na een laatste check de vordering worden verzonden. “Uw vordering is ingediend!” staat in beeld. Na verder onderzoek blijkt het echter niet zo positief als het uitroepteken doet ogen: er is volgens de curator vooralsnog geen uitzicht op (terug)betaling van de tegoeden. 

Geen vergunning, miljoenen verdwenen

Volgens berichtgeving van de NOS, op basis van bevestiging door De Nederlandsche Bank (DNB), beschikte Groupcard niet over de vereiste vergunning als elektronisch geldinstelling. Dat betekent dat er geen financieel toezicht was, terwijl het bedrijf meer dan honderd lokale passen uitgaf en miljoenen aan tegoeden beheerde. De tegoeden hadden veilig moeten staan bij een onafhankelijke stichting, maar die blijkt jarenlang bestuurlijk onderbemand te zijn geweest. Uit gegevens van de Kamer van Koophandel blijkt dat de stichting al sinds 2017 formeel onbevoegd was.

Vragen uit Aalsmeer over rol gemeente

In Aalsmeer heeft de politieke partij FlorAalsmeer inmiddels schriftelijke vragen ingediend bij het college. De partij wil onder andere weten of er sprake is van vermogensverlies voor de gemeente, of er subsidiegelden op het spel staan en of persoonsgegevens van inwoners veilig zijn gesteld. Ook wordt gevraagd of Aalsmeer samenwerkt met andere gemeenten of de VNG aan een gezamenlijke oplossing of een alternatieve uitvoerder voor de Westeinderpas.

Nog veel onduidelijk

Of er sprake is van strafbare feiten wordt op dit moment onderzocht. Ook is het dus onzeker of inwoners met tegoed op hun kaart hun geld nog terugzien. Inwoners met tegoed op hun kaart kunnen desondanks hun vordering indienen via claimsagent.nl. De Vereniging Nederlandse Gemeente (VNG) wil dat gemeenten gezamenlijk optreden in zaak failliet Groupcard, maar of dat gaat lukken is ook nog niet duidelijk.

Bron: hoofddorpcentrum.nl, amstelveenscadeau.nl, westeinderpas.nl, NOS, FlorAalsmeer (aalsmeer.bestuurlijkeinformatie.nl), claimsagent.nl, 1Amstelveen, Vereniging Nederlandse Gemeente
Foto: Christoph Meinersmann, Pixabay
Auteur: Tessa Huisman