HAARLEMMERMEER – Na maanden van juridische procedures is er eindelijk een oplossing in zicht voor het geschil rond het zonnepark bij Schiphol. De Groene Energie Corridor (DGEC), luchthaven Schiphol, de gemeente Haarlemmermeer en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) hebben na gezamenlijk overleg een oplossing die zowel vliegveiligheid als duurzame energieproductie mogelijk maakt. Dit laten ze weten in een gezamenlijk statement.
Het conflict draaide om de reflectie van zonlicht op de zonnepanelen, die volgens Schiphol een risico vormde voor de vliegveiligheid omdat het piloten zou kunnen verblinden. Om dit risico weg te nemen, is afgesproken dat de zonnepanelen tijdelijk worden verwijderd, voorzien van een speciale reflectiewerende folie en vervolgens worden teruggeplaatst. Onafhankelijke berekeningen bevestigen dat deze oplossing voldoet aan de veiligheidscriteria van het Integral Safety Management System (ISMS), waarin de luchtvaartsector samenwerkt aan veilige luchtvaart.
Tijdelijke maatregelen
DGEC is op 5 augustus begonnen met de demontage van velden A en B, goed voor zo’n 78.000 zonnepanelen, in lijn met een eerdere gerechtelijke uitspraak. De panelen van velden C en D, nog eens 150.000, worden gefaseerd verwijderd in de weken daarna. Omdat het volledige proces tijd vergt, heeft ISMS tijdelijke maatregelen getroffen om de vliegveiligheid te waarborgen.
Vanaf 28 augustus 2025 is de Zwanenburgbaan bij zonnig weer ’s middags beperkt beschikbaar voor landend vliegverkeer. Op basis van de stand van de zon worden dagelijks tijdslots van enkele minuten tot maximaal een uur aangewezen waarin deze landingsbaan niet wordt ingezet. In die periodes wordt het verkeer zo nodig omgeleid naar de Schiphol-Oostbaan. Deze tijdelijke regeling geldt tot uiterlijk 29 september 2025, of totdat de risicovolle panelen zijn verwijderd.
Kosten en financiering
De kosten van demontage, behandeling en herplaatsing worden verdeeld tussen de betrokken partijen. Volgens Bert Creemers, directeur van DGEC, is de uitkomst een belangrijk signaal voor de energietransitie: “De samenwerking met alle betrokken partijen laat zien dat duurzame energie en vliegveiligheid hand in hand kunnen gaan. Dit project kan als voorbeeld dienen voor heel Nederland.” Patricia Vitalis, COO van Schiphol, noemt het een “constructieve oplossing”: “Veiligheid staat altijd voorop, maar het is mooi dat we samen tot een duurzame uitkomst zijn gekomen die ook recht doet aan de investeringen van DGEC.”
Herziening vergunning nog onderwerp van gesprek
Op 15 juli 2025 verzocht de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de gemeente Haarlemmermeer om de omgevingsvergunning van het zonnepark in te trekken vanwege het vliegveiligheidsrisico. Dat verzoek kwam één dag vóór de rechter oordeelde dat 78.000 panelen verwijderd moesten worden. DGEC stelde daarentegen dat het park tijdens de vergunningsprocedures in 2021 en 2024 zonder bezwaren van Schiphol of ILT is goedgekeurd. Volgens het bedrijf wordt het nu onterecht afgerekend op aangescherpte normen, terwijl het zonnepark stroom levert aan circa 40.000 huishoudens.
De gemeente Haarlemmermeer laat desgevraagd weten dat de definitieve samenwerkingsovereenkomst (VSO) naar verwachting eind augustus of begin september wordt bekrachtigd. Zodra dat is gebeurd, zal de gemeente ILT verzoeken om het handhavingsverzoek in te trekken. Ook die gesprekken verlopen constructief: in een Kamerbrief liet de minister van IenW weten dat ILT daartoe bereid is, mits de risico’s voor de vliegveiligheid aantoonbaar zijn weggenomen.
Foto: Sibel Önemli
Auteur: Sibel Önemli