Sluiting van ‘t Buurtnest in Uithoorn: “Het voelde als thuiskomen”

Uithoorn

UITHOORN – De opvanglocatie ‘t Buurtnest in Uithoorn heeft definitief de deuren gesloten. De kleinschalige opvang bood de afgelopen twee jaar onderdak aan zo’n dertig bewoners, voornamelijk gezinnen. Het Rode Kruis beheerde de locatie in opdracht van de gemeente en het COA.Volgens locatiemanager Alex, die nauw betrokken was bij de dagelijkse gang van zaken, was de opvang een voorbeeldproject. “Het was een succesvolle en kleinschalige locatie.”

Reden van sluiting

De sluiting van ‘t Buurtnest was al langere tijd gepland. “‘t Buurtnest moet worden afgebroken omdat deze opnieuw gebruikt gaat worden voor de basisschool de Vuurvogel. Dat stond al lang op de agenda, maar is een aantal keren verlengd. Uiteindelijk moest het tegen de vlakte,” legt Alex uit.

Op 9 september werd er een officiële afscheidsbijeenkomst gehouden, in aanwezigheid van een wethouder en vertegenwoordigers van het Rode Kruis.

Reacties uit de buurt

De komst van opvanglocaties leidt vaak tot spanning in de gemeenschap. “In het begin was het ‘onbekend maakt onbemind’, maar er werd heel goed gecommuniceerd met de buurt. Er waren duidelijke afspraken, beveiliging 24/7, en al snel werd het een succes,” vertelt Alex.

De betrokkenheid vanuit de omgeving groeide snel. “We kregen vrij snel mensen uit de buurt die vrijwilliger werden, in totaal zeven. Eigenlijk was het een warm bad.”

Overplaatsing van bewoners

Na de sluiting zijn de gezinnen ondergebracht op andere locaties, onder meer in Amsterdam en Amstelveen. Daarbij werd zoveel mogelijk rekening gehouden met hun situatie. “Het COA is daar heel zorgvuldig mee omgegaan. Gezinnen zijn bij elkaar gebleven, maar dat betekent niet dat bevriende gezinnen ook naast elkaar kwamen te wonen.”

Een verhuizing naar de nieuw geplande AZC in Uithoorn is niet aan de orde. “Die zijn nog niet open, en wij als Rode Kruis zijn daar ook niet bij betrokken,” benadrukt Alex.

De rol van het Rode Kruis

Hoewel het Rode Kruis vaak wordt geassocieerd met medische hulpverlening, lag de focus in ‘ t Buurtnest op begeleiding van bredere ondersteuning. “We hielpen bij inschrijving bij de gemeente, zorgden dat het contact met advocaten bleef bestaan, en ondersteunden bij vragen over school, huisarts of zelfs een kapotte fiets,” zegt Alex.

Ook psychosociale zorg maakte deel uit van de ondersteuning. “Asielzoekers konden één keer per week bij een huisarts terecht, en wij hielpen om dat goed te organiseren.”

Persoonlijke betrokkenheid

Alex werkt inmiddels bijna vier jaar voor het Rode Kruis en voelt zich sterk verbonden met de kernwaarden van de organisatie. “Het belangrijkste is mensen in nood helpen, afkomst is niet belangrijk. We zorgen voor een veilige omgeving en basisbehoeften.”

De sluiting laat hem niet onberoerd. “Wat bewoners vaak zeiden was: ‘Het voelt als thuiskomen.’ Dat was voor mij de belangrijkste indicatie dat het een fijne plek was. Ik ga ze absoluut missen, maar ik wens ze allemaal het beste toe.”

Bron: Locatie manager Alex Rode Kruis
Foto: Gemeente Uithoorn
Auteur: Ika Berman