SCHIPHOL – De aangekondigde staking van het KLM-grondpersoneel op woensdag 1 oktober mag doorgaan, mits de vakbonden FNV en CNV vandaag vóór 12.00 uur toezeggen dat er voldoende personeel beschikbaar is om vliegtuigen van buitenlandse partnermaatschappijen veilig en tijdig af te handelen. Dat heeft de voorzieningenrechter in Haarlem maandagochtend bepaald.
Vluchten van onder meer Delta Airlines, Air France, China Airlines en China Southern moeten volgens het vonnis met de gebruikelijke snelheid en veiligheid afgehandeld kunnen worden. Daarvoor is een minimale bezetting vereist van onder andere bagageafhandelaars, baliemedewerkers en technisch personeel.
Eis bijgesteld tijdens zitting
KLM stapte vorige week naar de rechter in een poging om de actie van woensdag, een geplande werkonderbreking van acht uur, te laten verbieden. De acties begonnen eerder deze maand met een werkonderbreking van twee uur en zijn sindsdien wekelijks met twee uur uitgebreid. De stakingen zijn bedoeld om druk te zetten op de directie voor betere arbeidsvoorwaarden en een hoger loon.
Aanvankelijk vroeg KLM de rechter om de gehele staking te verbieden, maar tijdens de zitting stelde de luchtvaartmaatschappij haar eis bij: de actie mag doorgaan, zolang de afhandeling van partnermaatschappijen op Schiphol geen gevaar loopt. De rechter nam die voorwaarde over in zijn vonnis.
Veiligheid en gezondheid passagiers doorslaggevend
Volgens de rechter is het risico reëel dat passagiers en bemanning in de vliegtuigen opgesloten raken als de vluchten niet kunnen worden afgehandeld. Dat levert een “onaanvaardbaar risico op voor de veiligheid en gezondheid van mensen aan boord”, aldus het vonnis.
Omdat de afhandeling van deze partnermaatschappijen niet volledig binnen de macht van KLM ligt, moeten FNV en CNV zelf zorgen voor de benodigde bezetting en dit vandaag vóór 12.00 uur aan KLM bevestigen. Gebeurt dat niet, dan moeten de bonden om 12.01 uur hun leden oproepen om af te zien van de staking, onder andere via een bericht op hun website.
Air France en Delta stoppen samenwerking met KLM op Schiphol
Eerder vanochtend werd bekend dat Air France en Delta Air Lines hun samenwerking met KLM voor grondafhandeling op Schiphol beëindigen. De luchtvaartmaatschappijen zouden op zoek gaan naar een andere afhandelingspartner. Volgens KLM is het besluit een direct gevolg van de aanhoudende stakingen van het grondpersoneel.
De impact van het vertrek is aanzienlijk. Dagelijks worden door KLM Ground Services zo’n 380 vluchten afgehandeld, waarvan er zeventien van Delta zijn en negen van Air France. De gevolgen voor werkgelegenheid en financiën worden momenteel onderzocht.
Bron: Rechtspraak.nl, KLM
Foto: Redactie
Auteur: Sibel Önemli