AMSTELVEEN – Het lijkt misschien nog vroeg, maar achter de schermen zijn de voorbereidingen voor de KPMG Lentemarathon 2026 al in volle gang. Na de succesvolle groei van de afgelopen jaren belooft de organisatie opnieuw een spectaculaire editie neer te zetten, vol beleving, sportieve uitdagingen en vernieuwing.
De aankomende editie markeert de zevende KPMG Lentemarathon, de vierde editie georganiseerd door SPINN Sports in samenwerking met AV Startbaan. In slechts enkele jaren is het evenement uitgegroeid tot een toonaangevend sportief feest waar lopers, supporters en inwoners samenkomen.
“De Lentemarathon is inmiddels echt een visitekaartje voor Amstelveen,” vertelt organisator Roy van Damme. “We zien dat de loop elk jaar populairder wordt, niet alleen onder (inter)nationale deelnemers, maar ook bij partners en vrijwilligers. Inmiddels hebben zich al bijna 200 enthousiaste vrijwilligers aangemeld en dat ruim 150 dagen voor de start. Dat zegt veel over het groeiende draagvlak en daar zijn we als organisatie enorm trots op.”
Voor de komende editie wil de organisatie opnieuw een stap vooruitzetten, met extra aandacht voor betrokkenheid van lokale ondernemers en inwoners langs het parcours én de verduurzaming van het evenement. “Onze plannen sluiten goed aan bij de ambities van nieuwe partners, de lopers en de gemeente. Binnenkort kunnen we daar nog meer mooie updates over delen,” aldus Van Damme.
Nieuwe sponsor
Dit jaar voegt het alcoholvrije sportbiermerk Thrive Beer 0.0 zich als ‘Official 0.0 Beer Partner’ toe aan het event en zal zowel tijdens als na afloop van het evenement zichtbaar aanwezig zijn. “Na het leveren van een sportieve prestatie is er niets mooier dan samen het succes te vieren,” zegt organisator Roy van Damme. “Met de gezonde, alcoholvrije Thrive bieren kunnen we deelnemers en bezoekers een verfrissende en gezonde optie bieden, passend bij de beleving die wij met de KPMG Lentemarathon willen neerzetten.”
“We zijn trots om samen te werken met de KPMG Lentemarathon Amstelveen,” zegt Cedric Schatteman van Thrive. “Onze functionele, alcoholvrije bieren zijn ontwikkeld door en voor sporters, om te genieten van smaak én herstel. En juist bij een sportief evenement als de KPMG Lentemarathon past dit perfect. Samen zorgen we voor een gezonde en feestelijke afsluiting van een bijzondere dag.”
Thrive is een innovatief biermerk dat zich volledig richt op gezonde, alcoholvrije bieren. Het merk combineert heerlijke smaak met extra voedingssupplementen zoals 10g eiwit, vitamines B en D en magnesium. Het speelt daarmee in op de groeiende vraag naar gezonde en verantwoorde alternatieven. Thrive Beer 0.0 wordt in Nederland en daarbuiten steeds vaker gekozen als het verfrissende alternatief voor na het sporten of bij sociale momenten.
Naast de nieuwe sponsor zijn er dit jaar nog veel meer vernieuwingen tijdens de KPMG Lentemarathon
Meer entertainment langs het parcours
Wat de sfeer onderweg extra bijzonder maakt? Live muziek, dj’s en verrassende acts zorgen op verschillende plekken langs het parcours voor een feestelijke beleving, zodat zowel deelnemers als toeschouwers telkens weer iets nieuws ontdekken.
Om dit mogelijk te maken, werkt de organisatie samen met het Stadsfonds Amstelveen. “Wij willen dat de Lentemarathon een hardloopfeest voor iedereen wordt,” vertelt organisator Roy van Damme. “Daarom roepen we dit jaar ook lokale ondernemers en inwoners op om creatieve ideeën te bedenken voor entertainment langs het parcours.”
Initiatieven en ideeën kunnen worden gemaild naar info@lentemarathon.nl. De organisatie denkt graag mee om deze plannen, waar mogelijk, samen tot leven te brengen.
Green Zone in het Amsterdamse Bos
In de Green Zone draait alles om rust, natuur en duurzaamheid. Dit gedeelte van het parcours, door het Amsterdamse Bos, vraagt van lopers extra aandacht voor het milieu: afval achterlaten is hier strikt verboden.
De organisatie wil hiermee het bos, een geliefd en onmisbaar onderdeel van de route, schoon en leefbaar houden. “Het Amsterdamse Bos is een prachtig stuk om te lopen,” vertelt organisator Roy van Damme. “Maar dan moeten we met z’n allen de natuur respecteren en deze schoon achterlaten. Daarom hebben we de Green Zone in het leven geroepen.”
Deelnemers die toch afval weggooien buiten de aangewezen zones, riskeren een boete en diskwalificatie. Zo wil de Lentemarathon bijdragen aan een groenere en bewustere sportbeleving.
Kids Run vernieuwd
Wat is er anders voor de jongste lopers? De Kids Run heeft nu twee leeftijdscategorieën, elk met een aangepaste afstand. De kinderen starten vanaf hun eigen plein buiten, maar lopen nog steeds feestelijk door het winkelcentrum Stadshart Amstelveen.
Wedstrijdvak voor marathonlopers (World Athletics Label F)
Wat verandert er voor de serieuze marathonlopers? Er is een speciaal wedstrijdvak met officiële jury en officials, zodat de race volgens World Athletics Label F verloopt, waardoor de wedstrijd ook serieuzer gaat worden voor de snellere lopers. .
Gescheiden startvakken met vaste starttijden
Hoe wordt de marathon soepeler en overzichtelijker? Alle deelnemers starten in eigen tijdvakken met telkens 5 minuten ertussen, waardoor het rustiger en prettiger wordt voor iedereen tijdens het lopen en de overlast voor verkeer en ondernemers langs de route minder maakt..
De inschrijving is nu geopend!
Of je nu kiest voor de hele marathon, de halve afstand de 10km of de 5km, dit evenement wil je niet missen. Ben jij enthousiast geworden? De inschrijving is geopend! – KPMG Lentemarathon Amstelveen
Bron: organisator KPMG Lentemarathon Amstelveen, Roy van Damme
Foto: KPMG Lentemarathon Amstelveen
Auteur: Cisca van Driel