Lege schappen en volle tassen: Riviera Maison blijft geliefd, ook na faillissement

Haarlemmermeer Streek

HOOFDDORP – De winkel is alleen nog maar de tweede helft van de week open, de voorraad raakt op, maar de bezoekers blijven komen. Sinds het faillissement van Riviera Maison eind juni is uitgesproken, verkeert de flagshipstore in Hoofddorp in de laatste fase van zijn bestaan. Toch stappen bezoekers nog altijd met volle tassen de winkel uit, gepaard met gemengde gevoelens.

Een koppel uit Leiden komt met twee volle tassen uit de winkel. “We hebben spullen voor onze dochter gekocht, zij gaat het huis uit.” Ze kwamen regelmatig helemaal vanuit Leiden om hier te shoppen. In de winkel hangen de kortingskaarten in ieder geval overal. Dat er een uitverkoop plaatsvindt is niet te missen. Het assortiment slinkt met de dag, maar sommige bezoekers weten er nog nét iets uit te halen – een set sushiborden bijvoorbeeld. En ook de mascotte Archie is in trek bij een familie die ook uit Leiden komt. ‘’We hoorden net dat beer Archie de mascotte is, daar hebben we er twee van.” Toch hangt er ook een vreemde sfeer, merken klanten op.

“Het is ook erg voor het personeel,” zegt een bezoeker. “Dan ga je zo’n winkel binnen waar alles is afgeprijsd, dan ga je graaien. Je doet er zelf ook aan mee, maar goed.” Anderen noemen het faillissement begrijpelijk. “Het was ook best prijzig allemaal. Ik snap wel dat er op een gegeven moment minder werd verkocht.” Toch overheerst het sentiment: het verdwijnen van de winkel laat een gat achter. “Ik ga het in het dorp wel missen, want er zijn niet veel winkels met dit soort artikelen.”

Flagshipstore

De vestiging aan het Marktplein was de grootste van Riviera Maison in Nederland. Met zo’n 1.250 vierkante meter, verdeeld over twee verdiepingen, was het de flagshipstore van het merk: het uithangbord van een interieurformule die ooit begon als bloemist in 1985. Naast Hoofddorp waren er nog zes andere winkels, plus een outlet in Zaandam. Ook internationaal – onder andere in Duitsland en Polen – was het merk actief.

Langdurige omzetdaling

Maar achter de stijlvolle displays en knusse sfeer ging al langer financiële onrust schuil. De omzet daalde al jaren, en volgens cijfers van de Kamer van Koophandel was 2023 een zwaar jaar. Ook voor 2024 werd opnieuw verlies verwacht. Ondanks pogingen tot herstructurering bleven de rode cijfers zich opstapelen.

Doorstart zonder winkels

Riviera Maison maakt inmiddels een doorstart onder de vlag van Dutch Interior, een meubelbedrijf uit Barneveld. Maar de winkels blijven niet: alleen de merknaam en groothandelsactiviteiten zijn overgenomen. De fysieke winkels en webshop sluiten definitief. De winkel in Hoofddorp is nu onderdeel van een executieverkoop onder toezicht van de curator. De kortingen lopen op tot 60 procent, maar consumentenrechten – zoals het herroepingsrecht – zijn beperkt. Voorlopig blijft de winkel open van donderdag tot en met zondag, zolang er voorraad en belangstelling is.

Wanneer de deuren definitief sluiten, is nog niet bekend. Wel staat inmiddels een bord van de makelaar bij het pand, waarop te lezen is dat de ruimte beschikbaar komt voor verhuur. Dat het einde nadert, is voor veel bezoekers duidelijk merkbaar. Of zoals het Leidse stel het zegt: “De volgende keer is waarschijnlijk alles weg.”

 

Auteur: Sibel Önemli
Foto: Sibel Önemli
Bron: Riviera Maison