SCHIPHOL – Wie binnenkort met KLM op reis gaat, stapt in bij een van de vijf slechtst presterende luchtvaartmaatschappijen van Europa. Dat blijkt tenminste uit de nieuwste Flightright Index 2025. In deze jaarlijkse ranglijst wordt gekeken naar het functioneren van luchtvaartmaatschappijen met factoren zoals betrouwbaarheid, klanttevredenheid en compensatieclaims.
KLM op plaats 5
KLM eindigde op de vijfde plaats van de slechtst presterende Europese maatschappijen, met een totale score van 2,72 van de 5 sterren. De blauwe bekende airline presteert het slechtst op punctualiteit: voor vertragingen en annuleringen kregen ze slechts 2 sterren. Daarmee scoort KLM op betrouwbaarheid zelfs slechter dan ‘budgetairlines’ Ryanair en EasyJet.
Wel goed in compenseren
Op één onderdeel laat KLM wel degelijk zien dat het beter kan: het afhandelen van claims. Ze ontvangen daar 4 sterren voor. Passagiers die recht hebben op compensatie, krijgen die over het algemeen relatief snel uitbetaald.
Desondanks ontevreden klanten
Toch is de gemiddelde klant niet tevreden over KLM. Met een score van 2,15 sterren op klanttevredenheid blijft de luchtvaartmaatschappij op dat vlak achter. Alleen EasyJet scoorde nog lager in deze categorie.
Overigens is er geen enkele luchtvaartmaatschappij die overall hoger dan 3,33 sterren haalde. Volgens de onderzoekers toont dit aan dat de sector als geheel ruimte voor verbetering heeft.
Bron: Flightright Index 2025
Foto: Kees van der Veer, Beeldbank Haarlemmermeer
Auteur: Tessa Huisman