SCHIPHOL – Er werd flink werk verzet vandaag bij het zonnepark naast Schiphol, want vóór 1 september moet een deel van de zonnepanelen hier weg zijn en daar is inmiddels mee begonnen. In totaal moeten 78.000 panelen worden verwijderd, op last van de rechter. Die oordeelde recent dat de reflectie van zonlicht op de panelen een gevaar vormt voor piloten die landen op de Polderbaan.
De exploitant van het zonnepark, De Groene Energie Corridor (DGEC), voldoet aan de uitspraak: de helft van de panelen moet voor 1 september weg zijn, de rest uiterlijk 15 oktober 2025. De kosten zijn volledig voor eigen rekening. Maar de zaak is daarmee verre van afgerond. In een brandbrief van 2 augustus jl. aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Schiphol en de gemeenten Amstelveen en Haarlemmermeer slaat DGEC alarm. Zonder compensatie dreigt het bedrijf failliet te gaan.
DGEC benadrukt dat het vliegveiligheid belangrijk vindt, maar noemt het verwijderen van het hele park “onnodig, ineffectief en disproportioneel”. Volgens het bedrijf veroorzaken alleen de panelen in velden A en B reflectieproblemen, precies die panelen die de rechter al heeft aangewezen om verwijderd te worden. Schiphol zou volgens DGEC proberen om ook de andere velden C en D verwijderd te krijgen, zonder juridische of technische basis. Het bedrijf wijst in de brief op alternatieve oplossingen, zoals anti-reflectiefolie en een speciale spray, die goedkoper en sneller kunnen helpen de reflectie te verminderen.
Desgevraagd laat de gemeente Amstelveen weten zich zorgen te maken over de situatie. “Het is onacceptabel dat een juridisch geschil of een verschil van inzicht kan leiden tot extra overlast voor onze inwoners. Als de Polderbaan minder gebruikt kan worden vanwege schittering van zonnepanelen, kan dat meer vliegverkeer over dichtbevolkte delen van Amstelveen betekenen. We dringen aan op een snelle en praktische oplossing.”
Herziening vergunning zonnepark?
Op 15 juli 2025 heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de gemeente Haarlemmermeer formeel verzocht om handhavend op te treden tegen het zonnepark en de omgevingsvergunning in te trekken vanwege het vliegveiligheidsrisico. Dit verzoek kwam één dag vóór de uitspraak van de rechter over het verwijderen van 78.000 panelen. Navraag bij de gemeente Haarlemmermeer over eventuele vervolgstappen en een mogelijke herziening van de vergunning leverde tot op heden geen reactie op.
De exploitant van het zonnepark, DGEC, stelt dat het park aan alle vergunningvoorwaarden voldoet en wijst erop dat tijdens de vergunningsprocedures in 2021 en 2024 geen bezwaren zijn ingebracht door Schiphol of ILT. Volgens DGEC worden de nieuwe, aangescherpte normen nu onterecht op het bedrijf afgewenteld. Het zonnepark voorziet in stroom voor circa 40.000 huishoudens, benadrukt DGEC, en een gedwongen verwijdering zonder compensatie schaadt niet alleen het bedrijf, maar ook het vertrouwen in investeringen in de energietransitie.
Bron: DGEC, rechtspraak.nl, Gemeente Amstelveen
Auteur: Sibel Önemli
Foto: Sibel Önemli