“ Wie zorgt er voor de hond?” 

Aalsmeer

AALSMEER- De zomer is hét seizoen voor vakanties, dagjes weg en lange weekenden. Maar terwijl wij koffers pakken of spontaan op pad gaan, blijft er vaak één vraag hangen: wie zorgt er voor de hond, kat of konijn? Voor Aimée (22) uit Aalsmeer is dat juist waar ze blij van wordt. Samen met haar vriend Daan (26) startte ze in juli 2025 hun huisdierenoppasdienst OppAD.

Van idee naar actie

Het begon met een simpele vraag aan elkaar: “Als je iets heel anders zou mogen doen, wat zou je kiezen?” Het antwoord was duidelijk: iets met dieren, het liefst honden. Aimée is al haar hele leven tussen de paarden te vinden en heeft een grote liefde voor honden, ook al heeft ze er zelf nooit één gehad. Daan groeide juist met honden op.

Toen Aimée in een Facebookgroep zag dat mensen soms een oppas zochten in ruil voor logeren in hun huis, ontstond het idee. “We dachten: dat kunnen we mooi combineren met een nachtje weg. Als er twee of drie reacties zouden komen, waren we al blij.”

Het liep anders. “Binnen een half uur hadden we tientallen berichten. Niet alleen uit Nederland, maar ook uit Polen, Spanje en Italië. Toen dacht ik: misschien moeten we hier toch serieuzer naar kijken.”

Klein beginnen, groot dromen

OppAD is voorlopig een hobbyproject naast studie en werk. Aimée zit in haar vierde jaar HBO-Rechten. “Voor nu richten we ons vooral op de regio Aalsmeer, omdat dat het makkelijkst te combineren is. Maar wie weet maken we er ooit ons werk van.”

Vertrouwen en veiligheid

Het vertrouwen van klanten kwam sneller dan verwacht. “Mensen zeiden dat we betrouwbaar en enthousiast overkomen. Soms kennen ze me van stal, waar ik met mijn paarden train. Daar zien ze hoe ik met dieren omga.” Toch laat Aimée niets aan het toeval over. Voor elke oppasklus is er een kennismakingsgesprek, waarin ze vraagt naar bijzonderheden, allergieën en waar het dier eventueel bang voor is. Ze wil altijd het nummer van de dierenarts en het liefst van beide eigenaren als die er zijn. “Van tevoren spreken we af wat ik moet doen bij nood: eerst de eigenaar bellen of meteen de dierenarts. Zo weet iedereen waar hij aan toe is en blijft het voor mens én dier veilig.”

Belangrijk is ook dat het van twee kanten klikt. “De hond moet ons leuk vinden, maar wij moeten ook goed met het dier overweg kunnen. Bij twijfel zeggen we nee, want het moet altijd veilig blijven.”

Sommige oppasadressen zijn extra bijzonder. “We gaan binnenkort weer terug naar een gezin waar ik eerder op drie honden, katten én kippen heb gepast. Echt een complete beestenboel, maar zó gezellig.”

Uitdagingen in de opstart

De grootste uitdaging op dit moment is de planning. “We krijgen vaak meerdere aanvragen voor dezelfde periode. En mijn weekenden zijn nu vaak gevuld met kennismakingsgesprekken. Mensen praten graag over hun dier, dus een half uur wordt al snel anderhalf uur.”

Kijken naar de toekomst

Of OppAD ooit een fulltimebaan wordt, weet Aimée nog niet. “Het lijkt me fantastisch om fulltime met dieren te werken, misschien in combinatie met werk bij een hondenschool. Maar het moet ook haalbaar zijn.” Nieuwe diensten zoals uitlaatservice of training sluit ze niet uit.

Wat hun het meeste drijft? “Dat mensen met een gerust hart weg kunnen, omdat ze weten dat hun dier goed verzorgd wordt. Dat geeft gewoon een fijn gevoel.”

Foto: Privé archief
Bron: Aimée
Auteur: Ika Berman