AMSTELLAND – MEERLANDEN – Het grondpersoneel van KLM legt zaterdag 24 uur lang het werk neer uit onvrede over de cao-onderhandelingen. Volgens FNV houdt de luchtvaartmaatschappij al maanden vast aan een nullijn: geen loonsverhoging, ondanks de oplopende inflatie. KLM heeft inmiddels een kort geding aangespannen om de staking te verbieden.
“We willen gewoon onze koopkracht behouden,” zegt een woordvoerder van de FNV. “Als je vraagt wat dat betekent in procenten, dan is dat minimaal 4 procent erbij. Maar KLM blijft zeggen: ‘er is geen geld’. Terwijl er gewoon winst wordt gemaakt en de directie zichzelf goed beloont.”
Hoeveel mensen er precies gaan staken is voor de FNV niet bekend, maar het betreft een groot deel van het hele niet-vliegende personeel dat bestaat uit zo’n 13.000 medewerkers. Onder hen is ook Walter van der Vlies, al 37 jaar platformwerker: “Wij vinden dat we eigenlijk niks geks vragen. We vragen om koopkracht behouden en willen dat de scheve verhoudingen binnen het bedrijf veranderen. We staan onder grote werkdruk na COVID, met veel uitzendkrachten en het werk is niet bij te benen. De arbeidsinspectie is eerder ook over de vloer geweest omdat KLM de fysieke belasting regels overtrad”
De vakbond wil daarom betere afspraken voor mensen met fysiek zwaar werk. “Een platform medewerker in de uitstoot – dat is gewoon ongezond werk. Die moet eerder kunnen stoppen”, zegt de woordvoerder van FNV.
KLM-woordvoerder Anoesjka Aspeslagh noemt de actie “disproportioneel” en stelt dat het bedrijf nog met drie bonden aan tafel zit. “Wij vinden een goede cao belangrijk. Een cao gaat over meer dan alleen loon. We bieden onder meer een verlenging van de regeling zwaar werk en een ouderenregeling die in combinatie met onze pensioenregeling zekerheid voor later geeft.” Volgens Aspeslagh zijn de lonen van het grondpersoneel sinds 2019 met 25 tot soms 40 procent gestegen. Daarnaast gaat het al langere tijd financieel minder goed met KLM. “De winst was afgelopen jaar minimaal”, zegt Aspeslag.
Op de vraag waarom piloten wél extra vergoeding kregen voor de flexibiliteitsregeling, antwoordt ze: “Dat was nodig om onze langeafstandsvluchten in de lucht te houden. Daar verdient KLM het meeste geld. Maar ook op de grond zijn er forse investeringen gedaan, zoals tilliften en luchtkwaliteitsverbetering.”
FNV woordvoerder reageert: “Als je telkens zegt ‘we zijn nog in gesprek’, maar je houdt vast aan nul procent, dan is het gesprek op een gegeven moment gewoon klaar.”
De staking start in de nacht van vrijdag op zaterdag om 02.00 uur. De rechter doet vermoedelijk nog deze week uitspraak over het kort geding.
Auteur: Ika Berman
Foto: Pexels -Tom Fisk